1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 368 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

Sharks: A Bad Image, but Oceans Value Them, Part 1


Poziom:

Temat: Środowisko


VOICE ONE: This is SCIENCE IN THE NEWS in VOA Special English. I'm Bob Doughty VOICE TWO: And I'm Faith Lapidus. This week, we will tell about sharks -- a fish with a public relations problem. VOICE ONE: A picture in the newspaper shows a person standing next to a huge shark. The body of the shark is hanging with its head down. A scale is measuring its weight. The lines below the picture say the shark was a very big one. Or perhaps it was one of the biggest ever caught in the area. The person who brought in the fish looks extremely pleased. That person won a battle with what has been called one of nature's fiercest creatures. VOICE TWO: Some people, however, do not approve of catching sharks. They do not think all sharks are terrifying enemies. They know that studies show lightning and snakebites threaten people more than shark attacks. Activists for sharks note that the fish are valuable in the ocean. Sharks eat injured and diseased fish. Their hunting means that other fish do not become too great in number. This protects other creatures and plants in the ocean. VOICE ONE: Environmental activists worry that some kinds of fish are in danger of dying out. The National Oceanic and Atmospheric Administration estimated that fishing operations kill more than one hundred million sharks every year. Sharks are harvested for meat and cartilage, liver oil and, especially, for their fins. Many of the animals die when people harvesting other kinds of fish pull in sharks by accident. George Burgess leads the International Shark Attack File at the Florida Museum of Natural History of the University of Florida. He says shark attacks increased during the past century for a good reason. Hundreds of millions of people now use the world's oceans, more than in the past. Professor Burgess says the first ten years of the twenty-first century are expected to register the most attacks of any ten-year period. VOICE TWO: Yet the International Shark Attack File reports that the number of shark attacks has, in fact, decreased in recent years. During this period, there was an average of sixty-three attacks worldwide each year. That compares with a high of seventy-nine in two thousand. The file gives some likely reasons for the decrease. One reason is that overfishing of sharks and related fish has reduced the size of some shark populations. Another is that more people are careful to stay away from waters where sharks swim. And the file says workers responsible for boating and beach safety may be doing a better job of warning people when sharks are seen. VOICE ONE: The International Shark Attack File describes shark attacks as either provoked or unprovoked. An unprovoked attack means the person is alive when bitten. It also means the person must not have interfered with the shark. Some divers interfere with sharks on purpose. They want to get the attention of sharks, perhaps to take pictures of them. The diver may put food in the water to get the animal to come close. Sharks do not normally want to be with people. But their excellent sense of smell leads them to food. Some experienced divers say they may not face danger when near a shark. But they say the next person who comes near the shark may be in trouble. The animal's experience with being fed may make it connect food with people. Source: Voice of America

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics