1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 372 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

Icesave: Rząd Islandii wygrywa sprawę o odszkodowanie


Poziom:

Temat: Polityka


A European court has cleared the Icelandic government of failing to guarantee minimum levels of compensation for UK and Dutch savers in the collapsed Icesave bank.

Icesave, run by the Icelandic Landsbanki, collapsed in 2008 along with all of Iceland's banking system.

The UK and Dutch savers were bailed out completely by their governments.

The ruling may halt the UK's attempt to get all of its money back from the Icelandic government. (...)

"Iceland has from the start maintained that there is legal uncertainty as to whether a state is responsible for ensuring payments of minimum guarantees to depositors using its own funds and has stressed the importance of having this issue clarified in court," it said.

When Icesave, an online savings bank, went bust in the autumn of 2008 at the height of the international banking crisis, the UK government stepped in.

To maintain public confidence and prevent a run on any other banks, the then UK Chancellor Alistair Darling decided to bail out 230,000 UK savers in Icesave to the full extent of their savings - about £3.5bn - not just to the maximum decreed by European rules for deposit compensation schemes. (...)

The EFTA judgement stated: "The Court holds that the Directive does not envisage that the defendant itself must ensure payments to depositors in the Icesave branches in the Netherlands and the United Kingdom, in accordance with Articles 7 and 10 of the Directive, in a systemic crisis of the magnitude experienced in Iceland." (...)

Icelandic saga

Since 2008, the UK government has been thwarted in its attempts to force the Icelandic government to repay all of the compensation the UK had paid to its citizens who had money in Icesave.

At first, in 2009, the Icelandic government agreed to repay the compensation given by the UK and Dutch governments.

However most of the Icelandic people were bitterly opposed to the suggested deal, fearing that it would bankrupt their country and was, in any case, fundamentally unfair because the UK and Dutch governments had awarded compensation far in excess of the levels required by European legislation.

A full-scale constitutional and diplomatic crisis ensued when the country's president refused to ratify the deal and instead called a referendum, which overwhelmingly rejected the deal in March 2010.

A second deal struck between the three governments was followed by a second referendum in April 2011 but this also rejected proposed repayments, though by the much narrower margin of 59% to 41%.

The UK and Dutch governments then threatened to sue for the money - a move which now appears to have hit the buffers.

Source: bbc.co.uk

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics