1. Po raz pierwszy odwiedzasz EDU. LEARN

    Odwiedzasz EDU.LEARN

    Najlepszym sposobem na naukę języka jest jego używanie. W EDU.LEARN znajdziesz interesujące teksty i videa, które dadzą Ci taką właśnie możliwość. Nie przejmuj się - nasze filmiki mają napisy, dzięki którym lepiej je zrozumiesz. Dodatkowo, po kliknięciu na każde słówko, otrzymasz jego tłumaczenie oraz prawidłową wymowę.

    Nie, dziękuję
  2. Mini lekcje

    Podczas nauki języka bardzo ważny jest kontekst. Zdjęcia, przykłady użycia, dialogi, nagrania dźwiękowe - wszystko to pomaga Ci zrozumieć i zapamiętać nowe słowa i wyrażenia. Dlatego stworzyliśmy Mini lekcje. Są to krótkie lekcje, zawierające kontekstowe slajdy, które zwiększą efektywność Twojej nauki. Są cztery typy Mini lekcji - Gramatyka, Dialogi, Słówka i Obrazki.

    Dalej
  3. Wideo

    Ćwicz język obcy oglądając ciekawe filmiki. Wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na filmik. Nie martw się, obok każdego z nich są napisy. A może wcale nie będą Ci one potrzebne? Spróbuj!

    Dalej
  4. Teksty

    Czytaj ciekawe artykuły, z których nauczysz się nowych słówek i dowiesz więcej o rzeczach, które Cię interesują. Podobnie jak z filmikami, możesz wybrać temat oraz poziom trudności, a następnie kliknąć na wybrany artykuł. Nasz interaktywny słownik pomoże Ci zrozumieć nawet trudne teksty, a kontekst ułatwi zapamiętanie słówek. Dodatkowo, każdy artykuł może być przeczytany na głos przez wirtualnego lektora, dzięki czemu ćwiczysz słuchanie i wymowę!

    Dalej
  5. Słowa

    Tutaj możesz znaleźć swoją listę "Moje słówka", czyli funkcję wyszukiwania słówek - a wkrótce także słownik tematyczny. Do listy "Moje słówka" możesz dodawać słowa z sekcji Videa i Teksty. Każde z słówek dodanych do listy możesz powtórzyć później w jednym z naszych ćwiczeń. Dodatkowo, zawsze możesz iść do swojej listy i sprawdzić znaczenie, wymowę oraz użycie słówka w zdaniu. Użyj naszej wyszukiwarki słówek w części "Słownictwo", aby znaleźć słowa w naszej bazie.

    Dalej
  6. Lista tekstów

    Ta lista tekstów pojawia się po kliknięciu na "Teksty". Wybierz poziom trudności oraz temat, a następnie artykuł, który Cię interesuje. Kiedy już zostaniesz do niego przekierowany, kliknij na "Play", jeśli chcesz, aby został on odczytany przez wirtualnego lektora. W ten sposób ćwiczysz umiejętność słuchania. Niektóre z tekstów są szczególnie interesujące - mają one odznakę w prawym górnym rogu. Koniecznie je przeczytaj!

    Dalej
  7. Lista Video

    Ta lista filmików pojawia się po kliknięciu na "Video". Podobnie jak w przypadku Tekstów, najpierw wybierz temat, który Cię interesuje oraz poziom trudności, a następnie kliknij na wybrane video. Te z odznaką w prawym górnym rogu są szczególnie interesujące - nie przegap ich!

    Dalej
  8. Dziękujemy za skorzystanie z przewodnika!

    Teraz już znasz wszystkie funkcje EDU.LEARN! Przygotowaliśmy do Ciebie wiele artykułów, filmików oraz mini lekcji - na pewno znajdziesz coś, co Cię zainteresuje!

    Teraz zapraszamy Cię do zarejestrowania się i odkrycia wszystkich możliwości portalu.

    Dziękuję, wrócę później
  9. Lista Pomocy

    Potrzebujesz z czymś pomocy? Sprawdź naszą listę poniżej:
    Nie, dziękuję

Już 62 436 użytkowników uczy się języków obcych z Edustation.

Możesz zarejestrować się już dziś i odebrać bonus w postaci 10 monet.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o naszym portalu - kliknij tutaj

Jeszcze nie teraz

lub

Poziom:

Wszystkie

The joy of train travel: From New Zealand to London, Part 2


Poziom:

Temat: Podróże


Border misery: I had another largely sleepless night in Vietnam. My seat would not recline because I was at the back of the carriage, but the passenger in front was able to recline until the headrest was within inches of my face. Into this small space a guard kept leaning, in order to hold different-coloured lanterns up to the window - like a smuggler in days gone by sending signals to his accomplices. In the former Soviet Union the sleeping conditions may be slightly better, but it's definitely the poor man's mode of transport, with painfully slow trains. One journey I took in Turkmenistan took 22 hours, while the same trip by road would take only six. It would be unfair to say that Asian trains are always crowded or uncomfortable, though. Thailand has got perhaps some of the best sleeper bunks in the world - lengthwise down the carriage and so much less cramped than other trains - and an attendant to bring you meals and sort out your bedding arrangements for you. On most of my first train journey in China, from the Vietnamese border to Beijing, I had a luxury four-berth compartment to myself. The train was busy, but maybe people didn't want to share with a foreigner? Of course, travelling internationally by train throws up obstacles the air passenger doesn't have to think about. Between Singapore and the European Union I crossed 12 borders, most by train. Most of the countries I entered require you to get a visa in advance, but you're still guaranteed a certain level of hassle when you arrive. This usually means getting out of the train, whatever the time of day or night, with all your luggage, just to have your passport stamped. In China and the former Soviet Union, though, expect the border guards and customs officers to come to you. They rarely bother Westerners, but don't be surprised if they open up the ceiling of your compartment looking for contraband or confiscate your neighbour's suitcase full of Barbie dolls. The prize for the most arduous border on my route was won by the crossing from China to Kazakhstan. Between them they managed to hold the train for six hours - for two hours of border formalities on the Chinese side and two on the Kazakh side. The Kazakhs were particularly thorough (though unfailingly polite), sending legions of troops and officials down the train. Their particular obsession was fruit or vegetables, which they were determined to prevent entering the country. For another two hours I sampled the anaemic delights of the desolate border settlement of Dostyk while they changed the wheels on the train to fit the broader gauge of the former Soviet Union (1.52m compared to the 1.435m used in China and most of Europe). Another problem with all these stops is that they often make the trains late. I can only remember two trains outside Europe that actually arrived on time, or even within an hour of their scheduled arrival. Human factor: But for many ardent travellers there are rewards to train travel which outweigh any inconveniences. Trains have to be the best means of travel for meeting people, whether it's other long-distance travellers or locals. That overcrowded Chinese rail journey was also, paradoxically, my favourite. I was lucky enough to find an English speaker (rare in China) sitting opposite me, who helped me converse with the rest of the carriage. I became Loberto for a few hours, and even managed to win a game of cards, without having the faintest idea what I was doing. A man sitting opposite coyly expressed the desire to drink a bottle of whisky with me. I declined as politely as I could, but we shared a beer. It was the kind of communal event that must be almost an everyday occurrence for most Chinese, when strangers are in close proximity for a prolonged period and get to see each other warts and all. But for me it was fascinating to see this good-humoured familiarity. On a journey in Turkmenistan, news soon got around that there was a Westerner in the carriage and people just came along to have a look. I was plied with a whole variety of local dishes and gallons of green tea. One man said he would always remember that moment. Train restaurants in this part of the world are poor to non-existent, and most people take food with them to share with their travelling companions. Another way to break the ice. And that's what it's all about - you never know what to expect or who you're going to meet. By Robert Greenall Source: BBC News (bbc.co.uk/news)

PRZETŁUMACZ PRZY POMOCY:
Mobile Analytics